تبلیغات
یکی هست و هیچ نیست جز او - تحلیل اشکالات موجود در دیکته

تحلیل اشکالات موجود در دیکته

نوع اشتباه

   درست

     غلط


1حافظه دیداری

                       انتظار

                  انتزار

     2  حافظه دیداری

                      سبح

                صبح

     3  حافظه دیداری

                    صبور

             سبور

   4 حساسیت شنوایی

                   زنبور

              زمبور

   5 حساسیت شنوایی

                     صبح

              صب

   6 حساسیت شنوایی

                      رفتند

                 رفتن

    7حساسیت شنوایی

                      بشقاب

               بشکاب

   8 حساسیت شنوایی

                       دنبال          

                 دمبال

     9     دقت

                       شغال 

                     شعال

     10    دقت

                     داستان

                  داسبتان

     11    دقت

                      بیزار

                    بنزار

    12    دقت

                       سپرده

                   سرده

    13 آموزشی

                      شده ام

                شوده ام

   14  آموزشی

                       می گفت

                 می گوفت

  15 آموزشی

                     اصحاب   

                   اصحابه

16حافظه توالی دیداری

                              مادر

                     مارد

17حافظه توالی دیداری

                           درخت

                    ردخت

18   تمیز دیداری- دقت

                              زود

                      دوز

19   تمیز دیداری – دقت

                             خانه

                      جانه

 20    حافظه شنوایی

                            مثلاً آمد                     

                     کلمه جا افتاده

     

  برای علل مشکلات داخل جدول به ادامه مطلب مراجعه شود

علت مشکلات دیکته نویسی

علل وجود ضعف در درس دیکته

 

 ١- چون  مفهوم کلمه را نمی فهند یا قبلا نفهمیده اند آنرا درست نمی نویسید.

 ٢ -  معلم کلمات را درست تلفظ نمی کند .(آموزشی)

٣ –  هنگام نوشتن دیکته دانش آموز کلمات را تکرار و هجی می کند . (دقت)

۴–  به علت مشکل  شنوایی  بعضی از دانش آموزان ، آنها  در هنگام نوشتن املا و بی خبری معلم نسبت به وجود این مشکل باعث می شود که آنها  بعضی از کلمات را جا بیاندازند یا از کلاس عقب می افتند(حافظه شنوا یی –حساسیت شنوایی)

۵ – کمبود فضای آموزشی و نا مناسب بودن محیط آموزشی مانع بزرگی در تمرکز و در نتیجه درست نویسی دانش آموزان می شود .0 (آموزشی)

۶ – متناسب نبودن متن دیکته از نظر(کمیت و مقدا ر) با سن پا یه تحصیلی آنان باعث می شود که دانش آموزان بعد از مدتی  ا ز نوشتن آن خسته شوند و اشتباهات در دیکته ظاهر شود .(آموزشی)

٧ – گاهی اوقات هم مشکلات روانی و عاطفی باعث برهم خوردن تمرکز دانش آموزان و غرق شدن آنها در رویا می شود و این هم یکی از عوامل غلط نویسی است .

 ۸ - حروف هم صدا در بین حروف الفبا  مانند (ص-ث-س) ( حافظه دیداری )

۹– معلم دیکته را با سرعت بالاتر از حد معمول می گوید و همین عامل باعث  خستگی وکم شدن دقت در دانش آموزان می گردد.

١٠ – ضعف درمهارتهای حرکتی (نارسا نویسی) – بیقراری و تند خویی – خطا درادراک بصری حروف (حافظه دیداری )- فقر آموزش و عدم تسلط معلم به شیوه های آموزشی مطلوب در هنگام تعلیم نوشتن نشناختن حروف و قوائد نوشتن توسط دانش آموزان نداشتن تمرین لازم و کافی برای نوشتن املا خود می تواند موجب ضعف و نارسایی فراگیر در کسب مهارت نوشتن می شود .

انواع اشکالات موجود در دیکته دانش آموزان را پس از تجربه و تحلیل می توان به دو گروه طبقه بندی کرد.

یک گروه از اشکالات به مشکلات آموزشی مربوط هستند و از طریق روش تدریس می توان حل کرد .

گروه دیگر را از طریق تمرینهای خاصی که می توان به جای رو نویسی های معمول در مدارس در نظر گرفت تا ضمن جلوگیری از هدر رفتن وقت و استعداد دانش آموزان در برطرف کردن اشکالات دیکته بسیار موثر باشند.

 




طبقه بندی:
برچسب ها: تحلیل اشکالات موجود در دیکته،

تاریخ : پنجشنبه 10 مهر 1393 | 04:20 ب.ظ | نویسنده : خانم محمدقلی | نظرات

  • paper | | بک لینک